28. marraskuuta 2011

49. Turhaa turhautuneisuutta

Täällä minä tuskailen,
turhia tekstejä lukien,
turhaan yritän,
turhaan luovutan.

Mitä minä,
pieni lapsi,
turhuudesta merkitystä veistelen,
ymmärrystä yrittäen,
historiaan pyrkien?

Merkityshän on tulkintaa,
aika kuviteltu suure,
ymmärrys harhaa,
vajaina pysyvät aistit,
ja uupuvina huutavat resurssit,
kaiken tavoin, turhuuttaan.

Näin voi sitten aikanaan,
kaikki pieni, kaikki suuri,
vaipua mukanamme,
ikuiseen unholaan.


- Nina Stine 14.11.2011
alias Huokaus. Syvä Huokaus. Tässä tämmösiä ns. totuuksia käsiteltynä ja ahdettuna pieneen pakettiin. Kaikki on niin turhaa ja katoavaista.

6 kommenttia:

  1. On tietenkin olemassa kliseiseltä haiskahtavia lauseita rakkaudesta ja muusta... jotka ovat ikuisia! <3

    (alla on tajunnanvirtaa joka lähti jotenkin ihmeellisesti tosta sun runosta, ajattelin, että haluut ehkä lukea XD)

    Rakkaus on kaikki. Kaikki on turhaa. Turha on kaikki mitä meillä on. Kaikki mitä meillä on on tulkintaa. Mitä enemmän tulkintoja, sitä enemmän ristiriitaisuuksia. Ilman ristiriitaisuuksia ei olisi erimielisyyksiä. Ilman erimielisyyksiä ei olisi kiistoja. Ilman kiistoja ei olisi sotia. Ilman sotia ei olisi kuolemaa. Ilman kuolemaa ei olisi elämää. Ilman elämää ei olisi rakkautta.

    Miten määritellään turha?
    Siitä tuskin mihinkään päästään, joten miks ei nautittais tästä turhuudesta, joka meille on suotu! :D

    Periaatteessahan kaikki vaikuttaa johonkin, eli mikään ei oo turhaa, paitsi että samalla kaikki on turhaa. Vähän sama kun sattuman kanssa. Kaikki mitä tapahtuu on sattumaa ja toisaalta mikään ei oo!

    Tää on niin hauskaa :D
    PS ei tarvii vastata mitenkään järkevästi XD

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintonen kommentti :)

    Mä nyt kuitenkin yritän vastata jotenkin järkevästi... elikkäs ensinäki tohon mun pessimistiseen (tai miks lie sitä nyt kutsuiskaa) runoon sä tietty vastasit sulle ominaisella tyylillä, eli lähestyit positiivisesti ja tunteella? (mikä siis on hyvä) :) Toki tietty kans realismia mukana :D

    Mun mielestä rakkaus-sana itsestään on jo niin kliseinen, että voisin unohtaa sen xD. Sori, oon vähän musta lammas plutosta, joka ei edes ole planeetta. Enpä toki tuomitse niitä, jotka rakkaudesta haluavat nauttia, enkä siksi tämän enempää siihen ota täällä julkisesti kantaa :)

    Toi sun tajunnanvirta on siisti ja melkeempä runoki jo :D Ja on se hyvä, et mun runot saa sun vähän tiedostamattomampiakin ajatuksia liikkeelle :)

    Ja onhan noi sun viimisimmät kommentit ihan totta näillä näkymin, niinku ollaan puhuttukki: jos kaikki on vaik tylsää, ni onko sit enää mikään oikeestaan? Lähinnä ehkä siihen liittyy noi keskiarvot ja normaalius (welcome psyka & matikka xD) Mutta sä oot hyvä nauttimaan elämästä, ni eiköhän sun kannata sillai itteäs toteuttaakki :)

    Niin ehkä vielä pitäis joku vastaus keksiä siihen, miten määritellään turha. Sehän on, kuten edellä todettiin, vaikea määritellä ja muutenkin suhteellista. Ehkä se on lähinnä jokasen mielipide? (en oo miettiny mitään etukäteen, mut yritän nyt jotain saada vastattua.) Ehkä se on kyl taas siitä, et mistä näkökulmasta katellaan, esim. yhteiskunta, yksilö vai ryhmä jne jne. Mun mielestä turhaa on sellanen, josta ei oo mitään hyötyä. Mutta on kai jokasesta asiasta edes jotain hyötyä? Ehkä toi mun runo käsitteli turhuutta pidemmän tähtäimen näkökulmasta, ei niinku ihmisten kannalta tai tällee: aurinkokuntaki katoaa joskus, joten luultavasti meistä, koko ihmiskunnasta, ei välttämättä jää mitään jäljelle ---> ollaan pidemmällä mittakaavalla turhia. (Jos nyt jotain kauheen ratkasevaa tai pysyvää ei saada aikaseks)

    Tuli nyt taas ehkä vähän negatiivis-sävyiseltä kuulostava :( Yritä taas suodattaa :D

    VastaaPoista
  3. Woooou pitkä kommentti! :D

    Ja oon oppinu jo iha hyvin suodattamaan, aluks, ennen ku tunnettiin näinkää hyvin, olin vähä "apua", ku sult tuli kauheen hienoi ja perusteltui näkemyksii ja olin ihan että "miten mä voin ikinä saavuttaa samanlaisen älykkyyden tason ja mitä apuva! o_____o". mut nyt ku tunnetaan niin osaan suhtautua suhun tavallisena (<--ihan hyvässä mielessä) ihmisenä, eikä tunnu enää silt et juttelisin jonku professorin kanssa... :D (ei sillä et mulla mitään professoreita vastaan olis! XD)

    Emt miten mä sun tekstiäs lähestyin, vaikka niinki, aloin vaan kuitenki kirjottamaan mitä mieleen tuli. (3

    Voi ei, sääli sinänsä. :''D Oon kyl osittain samaa mieltä ton kliseisyyden kanssa. Kyllähän sitä käytetään tosi paljon ja helposti alkaa pursuumaan korvista ulos. Ja tietty riippuu siitäki, mitä rakkaudella tarkotetaan, henk. koht mun mielestä seksuaalinen rakkaus on tavallaan yliarvostettua. Ei sinänsä siis, mutta ei sais unohtaa mitä kaikkee muutakin rakkaus oikeesti on ja voi olla.

    Joop, kai sen turhan voi määritellä tilanteesta riippuen aika monellaki tapaa. :D

    Eikä toi mun mielestä nyt erityisen negatiiviselta kuulostanu. :)

    VastaaPoista
  4. No hyvä, etten mä enää vaikuta miltään professorilta :D Mäki oon kummiski tämmönen idioottiin ihmislajiin kuuluva olento... -.- Mut kyllähän säki taidat ulkopuolisten mielestä kans joskus "syyllistyy" yli-pohdiskelevaan puheeseen (kuten sillon hyppytunnil saatiin kuulla), mut se nyt on muutenki täysin aliarvostettua :/ :D Ois kiva, ku kaikki vois välillä antautua omalle sisäiselle professorilleen :D

    Juu rakkaus tuntuu kans olevan aika väärinkäytetty sana. Mun mielestä se Ismo Alangon biisi "Rakkaus on ruma sana" on aika siisti :D

    Ja hyvä, ettei kuulostanu ihmeen negatiiviselta :D Mä oon siis kehittyny jo vähän itseilmaisussa :D

    VastaaPoista
  5. Et et. Harvinaisen ajattelevaiselta yksilöltä joka tapauksessa! ;) Mut sehän on vaan hyvä juttu. Mä ainaki tykkään. Mut et en pelkää sua enää. XD
    Niin taidan kyl, se oli kyl harvinaisen syvällinen tapaus, mut oli vaan oikeesti pakko puhua siitä ku tuli hyvä tilaisuus ja oli aikaa. Toivottavasti se kyseinen henkilö, joka sattu kuulemaan, ei pidä mua ihan pimeenä sen takii... tai jos pitää, niin ainaki tietää millanen mä oon oikeesti? XD
    Se ois kiva! Se tuntuu tosi siistiltä.

    Hei mä en oo kuullu! Mun pitää mennä kuunteleen ku tulee hyvä tilaisuus, nyt istun just alakerras ja mamma ja pappa kattoo tv:tä tossa nii.. XD

    Ei kuulostanu. :) Aluks sitä voi vähä säikähtää, jos sattuu oleen tällanen positiivinen ihminen kun minä... mut niin ku oot sanonuki, et sä oikeestaan oo negatiivinen, ajattelet vaan realistisesti!

    VastaaPoista
  6. Kiitti :)

    En mä usko, että se tyyppi pitää sua ihan pimeenä, se joko pitää meitä kaikkia tai sitten hyvintodennäkösesti se on jo unohtanu koko jutun. On se mun mielestä hieman kapea-alaista maailmankatsomusta, jos tuomitsis ne, jotka uskaltaa miettiä vähän syvällisemminkin joskus :D. Ja sitä paitsi sehän oli tosi mielenkiintonen ja avartava keskustelu, kuten kinkku-juusto-sämpylä-keskustelutkin xD Onneks suomessa on ainakin nk. sananvapaus :D

    VastaaPoista