28. marraskuuta 2011

47. Pieni ja viaton

Voi minua,
pientä lasta,
joka on liian nuori,
savun kiehkuroita nuolemaan,
ja vereeni myrkkyä johtamaan.

Olen kypsymätön raukka,
joka ei onneansa huuruista löydä,
ikuista rappiota sisälleen istuta.
Katselen vain vaieten sitä totuutta,
jonka vain aikuiset ymmärtävät.

Voi minua ressukkaa,
totuudesta tietämätöntä,
oikeasta onnesta nauttimatonta,
joka säälittävästi saa hymyn huulillensa,
pelkästä muumilimsasta.

- Nina Stine 28.11.2011
(älä lue, jos et ole vielä muodostanut tulkintaasi runosta tjms.) Runon aiheena jälleen kerran on päihteiden käyttö. Sen kirjoittaminen lähti ajatuksista: kuuluvatko päihteet aikuisuuteen ja onko ihminen todellakin kypsä vasta silloin, kun hän osaa käyttää kohtuudella esimerkiksi alkoholia? Mutta kuten mainittu, minähän olen näiden käsitysten mukaan todella lapsellisella tasolla, kuten runossa kuvaillaankin (en käytä päihteitä). Olisiko kuitenkin parempi painottaa aikuisuudessa muita ominaisuuksia: vastuun kantaminen itsestänsä ja muista, kelvollinen kansalainen yms.?

5 kommenttia:

  1. Jos se on niin, niin siinä tapauksessa mä ainakin haluun olla ikuisesti epäkypsä, pieni ja viaton! :D

    Mä oon käsittäny, että sillä alkoholin kohtuullisella käyttämisellä tarkotetaan ennemminkin sitä, ettei juo liikaa - ei sitä, että alkoholia pitäis käyttää väkisin sen kohtuuden verran ollakseen aikunen. Mutta täähän on vaan mun käsitys, enkä oo niin paljoo asiaan perehtynykään... :)

    Toi toka "säkeistö" on mun mielestä paras... mikskä sitä kutsutaan, herranen aika mikä musta aukko? :''''''DDD Kappale??

    Ja kaks viimestä riviä on ihanat! <3 Mun mielest sillä osottais jo aikunen jos toinenki olevansa kova jätkä, kun vetäis muumilimsaa muiden kaljotellessa. ;)

    VastaaPoista
  2. Kiitti <3

    Mä lähdin taas vaan uudesta näkökulmasta tosiaan tota kohtuukäyttöä miettimään. Ja se on kai juu sitä, että hallitsee alkoholinkäyttöänsä (tai ainakin luulee hallitsevansa). Tähän suomalaiseen kulttuuriin kuitenkin kuuluu aika oleellisena osana juominen ja monien mielestä se on tärkeä osa aikuistumista: juomaan opettelussa omaksutaan aikuisten tapoja -> ollaan aikuisia.

    Onhan näitä "aikuistumisriittejä" tosin muitakin. Ja niitä vois syvemminki psykologisesti lähteä tarkastelemaan, mutta ehkä tällä kertaa jätän senki väliin :D (ettei tule tuomittua muita tai itse joudu tuomitsemisen kohteeksi)

    Ja on se kai säkeistö... itellekki tuli musta aukko :D

    VastaaPoista
  3. Juu :) En missää nimessä kyseenalaista sun näkökulmia tai kritisoi näitä mitenkään, mä vaan kirjotan aina millasia fiiliksiä mulle itelle näistä sun teksteistä herää! :D

    Niin valitettavasti taitaa olla. :''D Niin ku totesinkin, niin näillä näkyvin toivon, etten koskaan rupee ton näkökulman aikuseks. >w<

    VastaaPoista
  4. En mä mitenkään ottanukkaan tota kyseenalaistavasti tai kritisoivasti :O xD Aina ihana saada kaikkia kommentteja! <3

    VastaaPoista
  5. Okei, halusin vaa varmistaa, ettet. XD Hyvä siis!

    VastaaPoista