17. helmikuuta 2014

185.

Kädessäsi on tuhansia viivoja,
miksi et koskaan ole ottanut tarpeeksi aikaa,
laskeaksesi niitä kaikkia,
katsoaksesi, kuinka ne kääntyilevät ja kaartelevat,
risteilevät pienillä huokosillasi,

Etkä koskaan ole katsonut kasvojasi,
niitä jotka muistuttavat kuollutta lehmää,
mutta jotka ovat eläneet kanssasi jo 18 vuotta,
ja nyt vasta ymmärsit,
että se oletkin sinä,
joka tuijottaa lammen pinnasta takaisin.

Muistatko, että olet aina kammannut hiuksesi väärään suuntaan,
käyttänyt liian pieniä vaatteita,
peittänyt koruilla kauniin kaulasi,
hukuttanut kalpeaan meikkiin tumman ihosi.

Minne katosivat kaikki vuodet?
Ja milloin viimeksi joit teetä itsesi kanssa:
   tervehdit kalpeaa lehmää kylpyhuoneen peilissä,
   ihmettelit kaarien retkiä kämmenelläsi,
   säikähdit syvälle majoittuneita ajatuksiasi,
Huomasit, että se oletkin sinä;
   et totuus tästä maailmasta,
   et kone arjen oravanpyörässä,
   vain sinä,
   kokonaan.



- N. S. 26.12.2013

24 kommenttia:

  1. aika hyvä runo mä teen ittekki runoi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :). Onko sullakin blogi vai oletko pöytälaatikkorunoilija?

      Poista
    2. ei oo blogii mut voin laittaa tähän yhen jos kiinnostaa

      Poista
  2. viisi murhaajaa istui samassa pöydässä
    kaikki itseään syyttömiksi väittivät
    pitkä tukkainen itki
    yksi arpi naamainen katseli ympärilleen
    kaljupää vaitti vain puolustaneen itseään
    muut murhaajat huusivat
    oi voi meitä me tuomitut
    syyttöminä vankilaan tiemme viä
    voi voi oi oi voi
    kyllä perheet nyt surra saa
    viisi murhaajaa samassa pöydässä istui
    ja valheita sieltä vain pursui

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika kiva, tällanen vähän tarinamuotoinen ja rytmiltään hauska :). Onko sulla tässa jotain kielikuvallista ilmaisua, vai ootko tähdännyt vaan suoraan kertomukseen?
      Mun mielestä kahdessa viimisessä säkeessä on hyvin keksityt loppusoinnut :). Muiden runoja on kiva lueskella, joten saat lähetellä lisääkin, jos haluat.
      Ps. toivottavasti ei haittaa, että julkaisin tämän runosi näkyviin tänne kommentteihin.

      Poista
  3. Kiitti ei kai mulla ollu mitää kielikuvallista ilmasuu, mut kylmä voin lisää lähettää ja ei haittaa

    VastaaPoista
  4. yrität sanoa jotain
    sanat muuttuu tyhjiksi
    yrität kirjottaa jotain
    kirjoitus sulaa
    yrität nähdä maailman menon
    silmäsi irtoavat päästä
    huomaat että turhaan yrittää
    sillä joku yrittää estää oppimisesi



    metsässä on hiljaista
    sieällä ihminen kävelee
    hän hautasi jotain
    jotain joka oli jätesäkissä
    hän käveli metsästä pois
    kaupungilla ihmiset kysyivät
    näytät hermostuneelta
    niin sanoi hänen ystävänsä myös
    pyysi häntä tulemaan hänen kotiinsa
    metsässä kulkia epäröi
    hän pelkäsi hän vastasi:
    o..okei
    he nousivat autoon
    ja lähtivät
    kotona kävi ikävästi
    ja niin siitä tuli uusi metsä reissu

    täs ois pari runoo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori kun vastaamisessa venyi näin kauan. Oli pääsykokeisiin lukemista ja muuta härdelliä, toivottavasti vielä huomaat vastaukseni. Jatkossa lupaan bloggailla vähän aktiivisemmin :).

      Tykkään erityisesti tosta ekasta runosta ja sen neljästä ensimmäisestä säkeestä :). Tuo kuudes kuulostaa mun makuun ehkä hieman radikaalilta muuten niin tunnelmaltaan hiljaiseen runoon. Siis kun muodostan sana sanalta runon kuvaa päässäni.

      Vieläkin kyllä lueskelen runojasi, jos tänne lähettelet tai olet jopa jo oman blogisi perustanut. Nuokin runot luin jo aikoja sitten, mutta nyt vasta sain aikaiseksi vastattua :/.

      Poista
  5. sori mul kesti kauan että näin et oot vastannu mut kiitti:)
    kuinka kauan oot tehny runoi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon runoillut aika pitkälti tän blogin pitämisen ajan eli noin neljä vuotta. Sitä ennenki oon hyvin satunnaisia tekstejä rustaillut, mut ne vaikuttaa lähinnä koomisia nykypäivänä :D. Entäs sä? Minkä ikänen olet?

      Poista
  6. no mä aloin runojen tekemisen joskus vuos sitte ekaks kirjotin jotai novellei ja siit siirryin runoihin kylmä nykyää kirjotan kauhu tarinoit mut oon 15

    VastaaPoista
  7. ja mikä sai sut tekee runoi ja kuka on vaikuttanu sun runoihi eniten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok :). Mä aloin runoilemaan, koska meillä oli äidinkielessä tehtävänä kirjottaa runo pariinkin kertaan vuosien varrella ala-asteella. Yläasteella taas me opiskeltiin jossain vaiheessa runojen keinoja ja luettiin parit runot, joista mä innostuin kirjottamaan neljä omaa runoa, jotka näytin silloiselle äidinkielenopettajalleni. Sain positiivista ja kannustavaa palautetta, joten jatkoin ja perustin tän blogin. Eli sanoisin, että runouden (vähäinen) opiskelu ja esimerkkirunojen lukeminen on vaikuttanut muhun eniten. Myös kaikki palautteen antajat ja kuuntelijat (esim. opettajat ja kaverit) on innostanu eteenpäin :).

      Mites sulla?

      Poista
  8. mä en itseasiassa muista miks aloin runoilee :D mut mut oon tosiaa eka novellei tehny ja siitä siirtyny runoihi varmaa jim morrisonin runot vaikuttan eniten ja tietenkin jotkut laulut ja niitten sanat kuten ismo alangon tuotanto ja mun on pakko kuunnella jotai musaa ku kirjotan runoo se tuo siihen sitä intoo mut nyt tässä lähi aikoina oon alkan miettii et ois kiva saada sellast rakentavaa kommentii et tietäis mitä vois korjata seuraaval kerral sillo ku meil oli äikäs runoist jotai ylä asteel ni en oikee pitän siin oli kaikkii sääntöi ja muut mä tykkään vapaamuotosista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään myös Ismo Alangon sanotuksista.
      Me saatiin äidinkielessä kirjottaa ihan vapaamuotoisiakin runoja, joten ite tykkäsin. Toisaalta on kiva kokeilla myös erilaisten sääntöjen ja ohjeiden mukaan kirjottamista, esim. yrittää käyttää tavallista enemmän elollistamista tai loppusointuja.
      Millasta musiikkia sä yleensä kuuntelet ku kirjotat?
      Kyl sä multa saat palautetta ja kritiikkiäkin, jos haluat :).

      Poista
  9. mä kuuntelen sellasta musiikkii joka sopii runoon eli jos on ilone ni ilost jos on surullinen jne yleensä mä kuuntelen rockia saatan ottaa ehkä pari sanaaki laulust emmä tiiä mä en osaa kirjottaa mitää jos en kuuntele musiikkii entäs sä kuunteletko sä musiikkii ku kirjotat? ja muutes oon nähny ismo alangon livenä itsenäisyyspäivänä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika hyvin :DD. En mä yleensä kuuntele samalla musiikkia, koska pelkään, että kopioisin liikaa kuuntelemaani biisiä. Mieluummin suljen kaikki muut äänet pois ja annan omien ajatusten ja sanojen tulvia päähän :).

      Poista
  10. kirjotin tälläse tos äske:

    olemmeko unohtaneet kaiken
    kaiken mikä oli joskus tärkeää
    yritämme pysyä aiheessa
    mutta mikä on sinulle tärkeintä elämässä
    muista se ja
    älä ikinä hautaa sitä muistoihisi
    pidä siitä kiinni
    sillä jos se on elämässäsi kiinni
    ehkä sinä olet edes pikkuisen tärkempi muille
    tai edes itsellesi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan hyvä sanoma :). Jos jonkinlaista ehdotusta haluat, ni ois kiva lukea sun kirjottamia kielikuvia eli vähän kiertävämpää ilmaisua, koska se usein luo runoon tunnelmaa ja herättää vahvempia mielikuvia :).

      Poista
    2. must on kiva ku saa rakentavaa kommenttia kiitti :)
      en tiää mut mua on alkan kiinnostaa psykologia enemmiksee jakautunut persoona on minust tosi mielenkiintone ja oon keksin siit sit pari kauhutarinaa

      Poista
    3. Mun mielestä kyseinen aihe on myös tosi mielenkiintoinen :).

      Poista
  11. mul on nyt oma runo blogi en mä tiiä onks se minkään laine

    VastaaPoista